Jak wziąć pierwszy kredyt? Procedura od kuchni

Zaciągnięcie kredytu gotówkowego nie jest skomplikowanym procesem, ponieważ wymaga niewielu formalności. Natomiast, gdy chcemy uzyskać zobowiązanie np. hipoteczne lub konsolidacyjne, wtedy powinniśmy przygotować się na dłuższe procedury i zwiększoną liczbę dokumentów. Jak wyglądają procedury kredytowe od podstaw?

Kredyty gotówkowe to produkty, z których najczęściej korzystają Polacy. Na rynku jest mnóstwo tego rodzaju ofert, a znajdziemy je w każdym banku. Większość banków przy kredytach gotówkowych oferuje możliwość złożenia wniosku kredytowego przez Internet lub poprzez infolinię. Dodatkowym atutem tego typu produktów są wakacje kredytowe, zwrot części miesięcznej raty, możliwość wyboru terminu wpłynięcia raty do banku, a także ubezpieczenie na preferencyjnych warunkach.

Bank sprawdza kredytobiorcę w BIK-u

Warto wiedzieć, że w sytuacji, gdy składamy wniosek kredytowy w kilku bankach, możemy w ten sposób sami sobie obniżyć ocenę punktową przyznawaną przez Biuro Informacji Kredytowej. Każdy bank zanim udzieli pożyczki kredytobiorcy sprawdza jego wiarygodność w BIK-u. Ocena punktowa przekazana przez tą instytucję wpływa znacząco na warunki kredytu.

Co podaje się we wniosku kredytowym?

We wniosku kredytowym kredytobiorca musi zawrzeć następujące informacje:

  • dane osobowe, adres, telefon,
  • liczba osób należących do gospodarstwa domowego,
  • wysokość comiesięcznych opłat związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego,
  • dane na temat kredytu, który chcemy uzyskać, czyli jego wysokość oraz okres kredytowania,
  • wysokość dochodów, oraz rodzaj zatrudnienia, np. umowa o pracę, o dzieło, zlecenie, emerytura,
  • informacje na temat posiadanych zobowiązań, np. karty kredytowe, pożyczki, alimenty.

Bardzo ważne staje się, by klient starannie i z rozwagą wypełnił wniosek kredytowy, ponieważ to dane w nim zawarte mogą zadecydować o tym, jaką wstępną decyzję kredytową podejmie bank.

Jakie dokumenty trzeba złożyć w banku?

Oprócz wniosku kredytowego klient musi dostarczyć do banku także różne dokumenty. Ich ilość i rodzaj może się różnić w zależności od banku gdzie staramy się o kredyt, ale na pewno do każdej instytucji finansowej musimy dostarczyć m.in.:

  • umowy o pracę, zaświadczenie od pracodawcy, wyciąg bankowy,
  • w przypadku prowadzenie działalności gospodarczej – zaświadczenie o dochodach z urzędu skarbowego,
  • w przypadku rencisto lub emerytów – zaświadczenie z ZUS-u lub KRUS-u o wysokości świadczenia
  • w przypadku umów cywilnoprawnych mogą to być wyciągi bankowe oraz kopia umowy ze zleceniodawcą.