Jak skutecznie zareklamować transakcję kartą płatniczą?

Płatności kartami płatniczymi są coraz popularniejsze, jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że – analogicznie do płacenia gotówką – płatności elektroniczne mogą wiązać się z nagłą utratą pieniędzy. Czy w takim przypadku konsument może zareklamować nieudaną operację?

Zarówno płatność gotówką, jak i kartą ma szereg zalet. Jednak faktem jest, że podczas płatności fizycznymi pieniędzmi szybciej jesteśmy w stanie stwierdzić pomyłkę u sprzedawcy. Kiedy płacimy kartą, operacja odbywa się w sposób zdalny: pieniądze nie przechodzą przez nasze ręce i trudniej nam ocenić przebieg transakcji. Nie sprawdzamy na bieżąco dokonanych transakcji, co jest ogromnym błędem i rodzi komplikacje.

Zakupy przez Internet

Podczas zakupów online możemy na bieżąco kontrolować przebieg transakcji. Do rutynowych zabiegów powinno bowiem należeć sprawdzenie, czy portal jest szyfrowany. Po dokonaniu płatności należy sprawdzić na rachunku, czy z konta zeszła taka suma, jaka powinna zostać wysłana. Zestawienie operacji na rachunku jest spisem wszystkich dokonanych przez nas transakcji w danym okresie. Jeżeli na zestawieniu będą widniały dodatkowe operacje, których nie dokonywaliśmy, należy niezwłocznie udać się do placówki swojego banku i zgłosić ten incydent.

Gdzie zareklamować transakcje?

Dzięki zabezpieczeniom witryn internetowych i zapewnionym środkom bezpieczeństwa coraz rzadziej zdarzają się sytuacje, na skutek których konsumenci muszą reklamować operacje bezgotówkowe. Co jednak robić, jeżeli zorientujemy się, iż na naszym koncie albo pojawiły się dodatkowe operacje, albo kwota, jaką płaciliśmy, nie jest zgodna z zestawieniem operacji? W pierwszej kolejności należy udać się do placówki bankowej. Po dokładnym omówieniu incydentu dostaniemy formularz reklamacyjny, gdzie będziemy mogli szczegółowo opisać zaistniałą sytuację. Po złożeniu reklamacji bank ma określony czas na zapoznanie się z pismem i wszczęcie procedur reklamacyjnych. Jeżeli reklamacja zostanie rozpatrzona pozytywnie, bank zwróci nam kwotę, którą utraciliśmy. Instytucja finansowa ma na rozpatrzenie reklamacji około dwóch tygodni – tego typu sprawy są jednak rozpatrywane w przeciągu kilku dni.